„Ponieważ joga nie jest dogmatycznie związana z wierzeniami religijnymi i oparta jest na trwałych podstawach naukowych (”sztuka wewnętrzna”), może być stosowana i uprawiana w każdych okolicznościach, w każdym klimacie i w każdym czasie. Joga jest metodą naturalnego opanowania niepokoju myśli, który nie pozwala przebłysnąć prawdziwej naturze człowieka.” [Paramahamsa Jogananda]

Tradycja jogi pochodzi ze starożytnych Indii, zaś w świecie zachodnim została odkryta dopiero w XX wieku. Najpopularniejszą formą praktyki jogi, spotykaną również w klubach i studiach treningowych są ćwiczenia fizyczne – praktyka asan, czyli ćwiczenia z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała jako forma treningu funkcjonalnego albo stretchingu służące do poprawy sylwetki lub wzmocnienia całego ciała.

Poprawa kondycji fizycznej jest jednym z celów jogi ale nie najważniejszym. Asany są jedną z dróg do osiągnięcia głównego celu jogi jakim jest “zatrzymanie poruszeń umysłu” 🙂 Zgodnie z tradycją słowo “joga” pochodzi od słów oznaczających ujarzmienie – zmysłów, ciała, myśli, emocji, pragnień i zjednoczenie wszystkich aspektów życia człowieka – fizycznego, psychicznego i duchowego dla osiągnięcia równowagi tych trzech elementów.

Regularne uczęszczanie na zajęcia jogi na poziomie fizycznym skutkuje silnym, a jednocześnie elastycznym ciałem. Wpływa to bezpośrednio na swobodę ruchów i łatwiejsze funkcjonowanie w codziennych sytuacjach. Efektem ubocznym może być poprawa wyglądu – szczególnie jeśli odżywiasz się w sposób racjonalny. Pozytywne efekty praktyki dostrzeżesz również, a może przede wszystkim na subtelniejszych poziomach, począwszy od spokojniejszego umysłu, umiejętności radzenia sobie w stresujących sytuacjach, przez poczucie harmonii z sobą samym i otoczeniem, kończąc na wzroście poziomu energii życiowej i lepszym funkcjonowaniem organów.